לאורך השנים, נתקלנו בקושי של אנשים אלו להתמיד בתוכניות שיקום וכן במקומות עבודה והבנו את הצורך במתן כלים ייחודים עבור אוכלוסייה זו. בבסיסה של תכנית "ורד" עומד הרציונל של יצירת פרקטיקה שיקומית מיטבית עבור אוכלוסייה אשר במקרים רבים מתוארת ע"י אנשי מקצוע כבלתי ניתנת לשיקום. בתוכנית ייחודית זו אנו משלבים בין הניסיון רב השנים של המכללה בשיקום תעסוקתי לבין גישת ה – DBT.
המכינה הטרום שיקומית נועדה לסייע לסטודנט לבנות דימוי עצמי מקצועי והבנייה של תהליך בחירה מקצועית הכוללת לימודים ו/או עבודה.
התהליך כולל: הסתגלות למסגרת, פיתוח מיומנויות הנדרשות להשתלבות בעולם העבודה – שמירה על לוחות זמנים, סדר יום, קבלת סמכות, התייחסות לעמיתים והתמודדות עם תהליכי למידה, שיכלול מיומנויות בינאישיות וכו'.
קריטריון לקבלה לתוכנית – מודעותו של האדם להפרעה עמה הוא מתמודד. עדיפות למטופלים בשיטת ה-DBT , כיום או בעבר. כמו כן מתקבלים גם סטודנטים שאינם מטופלים בשיטה, אבל נמצאים בטיפול תומך בקהילה, במקביל להשתתפותם בתוכנית וכן במעקב פסיכיאטרי – למי שנוטל תרופות.
התוכנית נמצאת כרגע במחזור השני שלה. משך התוכנית: 4 חודשים. הלימודים מתקיימים 5 ימים בשבוע בין השעות 8:00-14:00.
במהלך יום הלימודים, יש למידה אישית של כל תלמיד, בנושאים שמעניינים אותו + שיעורי העשרה שמועברים ע"י מדריכים כגון יישומי מחשב, מתמטיקה ועוד.
במסגרת התוכנית, בנוסף לשיחות פרטניות, מועברת 3 פעמים בשבוע קבוצה ללימוד מיומנויות, בשיטת ה- DBT + קבוצה נוספת פעם בשבוע, בשיתוף עובדת השמה.
4 המיומנויות הן: קשיבות (מיינדפולנס); יעילות בינאישית; ויסות רגשי; עמידות במצוקה.
מטרת לימוד המיומנויות היא הקניית כלים למודעות עצמית, זיהוי ויישום רגשות, איזון רגשי ותחושת שליטה, יכולת לסרב ולבקש, יכולת לפתור קונפליקטים בינאישיים, הגברת החוויות החיוביות, התמודדות במצבי משבר ועוד.
בנוסף, אנחנו עובדים גם על יכולת התמדה במסגרת, עמידה בגבולות, קבלת כללים וסמכות וכו'.
בתום החודש הראשון, התלמידים יוצאים ליום התנדבות בקהילה (במקום יום לימודים), בליווי עובדת השמה. ההתנדבות הינה לכל אחד במקום שקרוב לליבו/העדפותיו/רצונותיו, כשהמטרה היא להביא סיטואציות/קשיים/בעיות ביחסים בינאישיים וכו' שעימם הם נתקלים במקום – הסיטואציות מועלות לעבודה בקבוצת המיומנויות, ע"מ לחבר את התיאוריה למה שבד"כ קורה להם בעולם העבודה (רובם ככולם התקשו להתמיד בעולם העבודה ורבים מהם עזבו מקומות עבודה רבים אחרי 'פיצוץ' עם הממונים עליהם או עם קולגות).
במסגרת התוכנית התלמידים מופנים לאבחון תעסוקתי ביחידת האבחון. מי שעבר אבחון בשנים האחרונות, מופנה לשיחות יעוץ.
בסיום המכינה, האפשרויות העומדות בפני התלמידים הן: לימודים/הכשרה (במימון הבטל"א, תלוי זכאות אישית של כל אחד) או השתלבות בשוק העבודה בסיוע שרותי ההשמה של הבטל"א או סל שיקום (לזכאים).
סטודנטים המתקבלים ללימודים במכללה ממשיכים לקבל ליווי, תמיכה ותיווך בהתאם לצרכיהם הייחודיים.עם סיום הלימודים, התלמידים מוזמנים להשתתף בקבוצת המשך, (קבוצת הטמעה של המיומנויות), אשר מתקיימת במכללה פעם בשבוע בשעות הצהריים.